Demokracie je způsob správy veřejných věcí, který lidem umožňuje žít svobodný život, v rámci rozumného mravního a zákonného rámce.

Tato knížka předkládá důkladnou analýzu celého konceptu demokracie. Při tom ukazuje, v čem je dnes užívaný model demokracie vadný a v čem chybuje. Dále potom ale také popisuje, které předpoklady a požadavky musí demokratická správa veřejných věcí (dále „veřejná služba“) plnit, má-li být dobrá.

Veřejná služba musí být zastupitelská. Základním předpokladem pro dobrou veřejnou službu je vytvoření možnosti, aby si občané pro výkon veřejné služby mohli vybrat dobré a poctivé zastupitele. Právě zde leží jedna ze základních vad dnes užívaného modelu demokracie. Uspořádání systému veřejné správy neumožňuje občanům zaměstnat pro veřejnou službu lidi, které znají, a kterým mohou věřit. Místo toho jsou nuceni volit politické strany, a ty jsou čím dál více ovládány malými mocenskými skupinami, kterým jde v první řadě o moc, a ne o dobrou veřejnou službu. Knížka tuto situaci popisuje, vysvětluje a předkládá k zamyšlení možnosti nápravy.

Současný systém neumožňuje prakticky žádné zapojení občana do procesu veřejné služby. Není zajištěn snadný a spolehlivý přístup k informacím o činnosti veřejné správy, není vedena veřejná debata řešení jejích důležitých úkolů, a není tedy možnost, aby výsledky takové debaty pomáhaly nacházení řešení dobrých. Rozhodnutí o veřejné správě jsou přijímána za zavřenými dveřmi. Občanům jsou většinou předkládány jen hotové výsledky, a i to jen některé.

Politické strany, kterým naše Ústava, i ústavy jiných zemí, svěřuje provádění veřejné správy, jsou v mnoha případech v područí úzkých mocenských skupin nebo dokonce jednotlivců. V našem prostředí jsou navíc vedení některých stran pod vlivem cizích mocností – Ruska, a v poslední době možná i Číny. Průvodní jevy působení politických stran jsou přitom vesměs negativní:

Významnou skutečností také je, že prakticky neexistuje občanská kontrola veřejné správy. Přitom vzájemná kontrola hlavních správních institucí, výkonných, zákonodárných a soudních, (tzv. checks and balances) je jen mýtus – předměty činností těchto institucí jsou disjunktní, tyto instituce do činnosti ostatních zasahovat nemohou a často nesmějí; vláda nemůže mluvit parlamentu do schvalování zákonů ani soudům do rozhodování sporů, parlament nesmí zasahovat do výkonu správy či práce soudů, a soudy se také musejí omezovat na rozhodování sporů.

Knížka upozorňuje i na další nedostatky současného modelu demokracie jakými jsou vyloučení aktivní účasti občanů, či nejasné určení základních principů vzájemného chování a veřejné služby. Uvedené vady a nedostatky mohou vést k dalšímu úpadku demokracie, a nakonec i ke zvratu k novému autoritářství, k čemu již vidíme náznaky v některých zemích doposud počítaných mezi demokracie. Obavy vzbuzuje vývoj v Maďarsku a na Slovensku, ale i třeba počínání Demokratické strany ve Spojených státech. Nebezpečí hrozí také od vytváření stran, které působí rozvratně a druží se k Rusku nebo Číně – zejména v postkomunistické východní Evropě, ale například i strana Nigela Farage v Británii, před brexitem a nyní znovu, s nápadnou souvislostí s válkou na Ukrajině.